De vraag naar lenzen en brillen is nauwelijks nog bij te houden en groeit gestaag. Meer en meer mensen brengen een bezoekje aan een opticien voor een nieuwe bril. Maar er is een kleine aardverschuiving waar te nemen waarom brillen zo populair zijn. Het is niet alleen maar gebaseerd op oogzorg, maar er valt ook een nieuwe modetrend vast te stellen volgens Meijler Optiek. Mensen kopen de dag van vandaag een bril omdat het deel uitmaakt van een flashy modegril. 3 hoofdredenen waarom brillen momenteel booming business is in een notendop.
1. Oogprestaties verminderen door digitalisering
Wie van innovatie en technologie houdt leeft momenteel op wolkjes. Microsoft, Apple en andere technoreuzen proberen het leven iets makkelijker te maken. Maar die digitale technologie zorgt ook voor de andere zijde van de medaille. Het urenlange staren naar een computerscherm is niet goed voor de ogen. De gevolgen laten zich raden. Lang turen naar computermonitoren leidt tot meer bijziendheid bij de Nederlandse bevolking. Het is trouwens belangrijk te weten dat de oogafstand met de computer minimum 30 centimeter moet bedragen.
2. Vergrijzing zorgt ervoor dat er meer brildragers bijkomen
De vergrijzing van de Nederlandse bevolking neemt de jongste jaren alsmaar toe. Het is geen publiek geheim dat 55+ sneller nood hebben aan een bril of lenzen. Uit recente cijfers blijkt dat de vergrijzing ten opzichte van tien jaar geleden bijna is verdubbeld. Het verklaart het succes waarom opticiens druk bezocht worden. Maar niet alleen het aantal Nederlanders wordt ouder, ook de groep opticiens tussen de 55 en 65 jaar wordt steeds maar groter. De kloof tussen vraag en aanbod neemt steeds maar toe.
3. De bril als modefenomeen
Brillen worden momenteel ook gedragen als een soort modefenomeen. De jongste jaren geldt het als een modieus statussymbool en het lijkt er niet op dat daar binnen de kortste keren verandering in. Heel veel mensen schaffen een bril aan om esthetische beweegredenen met de voorkeur voor trendy monturen.