Wil jij als horeca-ondernemer starten met het scheiden van afval, maar weet je niet precies hoe je dit moet aanpakken? Dan ben je zeker niet de enige. Restaurants, hotels, cafés en andere horecagelegenheden zorgen elke dag weer voor heel wat afval. Denk hierbij aan frituurvet, olie, glas, plastic en organisch keukenafval. In deze veelheid aan afvalstromen wil je graag wat orde brengen, zodat je uiteindelijk geld kunt besparen op je restafval en om een steentje bij te dragen aan het milieu. Lees dit artikel voor de tips en voor je het weet ben jij als horecazaak super goed bezig!
Bepaal welke afvalstromen je wilt hebben
De eerste stap is het scheiden van verschillende afvalstromen. In de horeca zijn GFT-, swill- en restafval de meest voorkomende afvalstromen. Maar er is meer. Denk ook aan het inzamelen van frituurvet. Door frituurvet gescheiden in te leveren, geef je het een tweede leven als biobrandstof. Wanneer je hebt besloten welke afvalstromen je op welke plekken gaat scheiden, is de keuze voor de juiste afvalbak een stuk eenvoudiger. Stel jezelf ook zeker de vraag waarom je eigenlijk afval wilt gaan scheiden. Doe je dit omdat je maatschappelijk verantwoord wilt ondernemen, om je medewerkers bewust met afval om te laten gaan of is er een andere reden? Je kunt bijvoorbeeld met een rolcontainer abonnement van Vergelijkjeafval.nl verschillende afvalsromen scheiden.
Maak het duidelijk voor iedereen
Maak duidelijk gebruik van kleuren en iconen om afvalscheiding in jouw horecazaak tot een succes te maken. Door de kleuren te koppelen aan afvalstromen, herkennen medewerkers sneller de bak waarin ze het afval moeten gooien. Het resultaat hiervan? Een goede scheiding van afvalstromen en minder restafval.
Laat iedereen weten dat je afval gaat scheiden
Door alle medewerkers goed op de hoogte te stellen van je plan en hen actief te betrekken bij de veranderingen, zorg je ervoor dat je ze op lange termijn enthousiast houdt om het afval te scheiden. Zij moeten het namelijk uiteindelijk voor het grootste gedeelte gaan doen. Leg ook aan ze uit waarom je het belangrijk vindt om dit te gaan doen. Hiermee creëer je een draagvlak en is de kans dat het gaat lukken een stuk groter!