Tegenwoordig liggen de transportkosten hoog, zo kiezen veel bedrijven in de agricultuur voor bulkbelading transport. Je kunt op deze manier veel goederen in een keer vervoeren en dit kost veel minder geld. Bulkbelading transport wordt vooral uitgevoerd door middel van schepen, treinen en vrachtwagens. De goederen worden hier niet per stuk verpakt en geladen zoals containers, dozen of pallets. Ze worden juist los in het ruim van een schip, of in een vrachtwagen gestort. Heb je een onderneming in de agricultuur? Je wilt dan het liefst zo veel mogelijk kosten besparen en je kunt dit doen door middel van bulkbelading. Je kunt op deze manier de oogst in grote hoeveelheden transporteren en dit scheelt je veel tijd en geld. Maar wat houdt bulkbelading nu precies in? Je kunt in dit artikel daar meer over lezen en wordt alles behandeld.
Natte en droge bulkgoed
Bulkgoed wordt ook wel stortgoed genoemd en dit komt doordat het gestort wordt bij het laden. Je hebt twee verschillende soorten stortgoed en kent iedereen wel de droge variant. Droge bulk (agricultuur) is stortgoed dat je letterlijk kunt vastpakken, dit bestaat uit aardappels, graan, bieten en andere dingen in de agricultuur. Droge bulk wordt in het ruim van een schip, vrachtwagen en trein gestort, zodat het vervoert kan worden. In sommige gevallen wordt droge bulk afgedekt en dit wordt gedaan, zodat de vracht niet nat kan worden. Bij het vervoeren van aardappelen is dit van een groot belang en moet het altijd afgedekt worden.
De andere variant van stortgoed is natte bulk en je kunt dit vaak terugvinden in tankers. Natte bulk wordt vooral vervoerd met binnenvaarttankers en zijn deze kenmerkend aan de pijpleidingen op het dek. Natte bulk bestaat uit verschillende vloeistoffen zoals ruwe olie, olieproducten, vloeibare chemicaliën en wijn. Deze worden op het vasteland opgeslagen in grote tanks, je hebt deze vast wel een keer gezien in de Rotterdamse haven. Vanuit de grote opslagtanks worden de vloeistoffen naar het binnenvaartschip gepompt, deze slaat het uiteindelijk op in de tanks aan boord. Het vervoer van natte bulk kan risico’s met zich meebrengen, zo hoor je regelmatig op het nieuws dat er olie gelekt is. In sommige gevallen wordt een tanker zelfs gebruikt voor graan, maar dit komt bijna niet voor.
Efficiënt laden en lossen
De logistiek staat symbool voor veel stress, zo hebben schippers en vrachtwagenchauffeurs altijd een drukke planning. Een schipper moet snel van A naar B kunnen en hierbij is het laden en lossen van groot belang. Door efficiënt laden en lossen kan er veel tijd worden bespaard en dat betekent minder kosten. Communicatie tussen bevrachter en schipper/chauffeur is onmisbaar voor een goedlopend proces. Tijdens het storten van het stortgoed moet er goed gekeken worden of het goed gaat. Als er iets mis gaat kan dit meerdere uren duren en kan het een ramp worden in de planning. Daarnaast als het gaat om transport binnen de agricultuur is het van belang dat de producten snel verwerkt kunnen worden, zodat het kan dienen als voeding
Ben je een bevrachter en wil je ervoor zorgen dat je snel vrachtwagens kunt beladen met bulkgoed? Je hebt dan de juiste apparatuur nodig en kun je deze vinden op de website veenstratechnology.nl. Hier wordt alle apparatuur die gebruikt wordt bij het laden en lossen zelf ontworpen. Dit zorgt ervoor dat je alles op maat kunt laten maken en je kunt zo het laden en lossen een stuk efficiënter laten lopen. Je kunt in het ruime assortiment producten vinden zoals beladingsbalgen, positioneerders, mobiele beladers en airslides.