Wanneer klanten niet betalen voor de diensten of producten die u heeft geleverd, heeft u op een gegeven moment hulp nodig van een incassopartner. Maar dit is zoveel meer dan een simpele transactie. Dit is een situatie met een grote verantwoordelijkheid voor zowel uw bedrijf als de incassopartner.Als de incasso niet geïncasseerd wordt, dan kan uw bedrijf heel gemakkelijk in de problemen komen. Dit kan met terugwerkende kracht bij u terechtkomen in de vorm van boetes en rechtszaken. Een incassobureau voorkomt dit. Hoe weet u waar u op moet letten? Hier zijn vier vragen die u moet stellen voordat u een contract ondertekent.
1. Is het bureau geschikt om met uw bedrijf samen te werken?
Elke branche heeft zijn eigen terminologie, systemen, regels en wetten. Het innen van een medische rekening heeft andere normen en voorschriften dan het innen van een nutsschuld. Vraag bij het kiezen van een incassopartner naar trainingsprogramma’s en interne tools en bronnen voor medewerkers.
2. Hoe zijn de systemen van het incassobureau?
Goede systemen verminderen inefficiënties en verhogen het rendement. Zoek naar bedrijven zoals Rechtnet Advocaten die van goede systemen gebruik maken om openstaande bedragen bij debiteuren op te eisen. Een goede basisadministratie is belangrijk voor het versturen van aanmaningen en daarnaast is de afhandeling na betaling minstens zo belangrijk
3. Is het een legitiem incassobureau?
Als uw incassobureau geen vergunning heeft, niet erkend is en/of niet over de juiste certificaten beschikt kan het zijn dat het bureau niet legitiem is. Check daarom altijd of het incassobureau geregistreerd staat en of de medewerkers over de juiste certificeringen beschikken.
4. Wat kosten de diensten?
Servicekosten variëren; sommige bureaus werken liever met prestatiegebonden vergoedingen, terwijl anderen de voorkeur geven aan vooruitbetalingen. Voordat u zich bindt aan een incassopartner, moet u ervoor zorgen dat u hun kernwaarden goed kent, zodat u weet dat de incasso op de juiste manier namens u wordt gedaan.